مرجع مقالات تخصصي قالي و قاليچه مرجع مقالات تخصصي قالي و قاليچه .

مرجع مقالات تخصصي قالي و قاليچه

خريد انواع فرش دست دوم و نو

ورني گليمي فرش نما ميباشد قاليشويي در مشهد كه سواي نقشه و به شكل ذهني به وسيله زنان و دختران دشت مغان و عشاير حومة اهر، ارسباران و مشكين شهر ( در استان آذربايجان شرقي ) توليد مي خواهد شد.


توليد ورني عموماً در نقاط قشلاقي اجرا مي گيرد و نقوشي كه بر روي آن نقش مي بندد نشانگر محيط زيست و انعكاس آن در ذهن ها زنان و دختران عشاير ميباشد.


بيشتر نقوش از اشكال حيوانات و وحوش ناحيه تأثير گرفته و نقوش عمدة حيوانات عبارتند از گوزن، آهو، گرگ، سگ گله، بوقلمون، مرغ و خروس، گربه، مار، عقاب، گوسفند، ببر، شتر، روباه، شغال، طاووس و پرنده ها محل كه به طور سادة هندسي بافته مي شوند.


رنگ هاي ورني، زمينه اي لاكي، طوطيا اي، كرم، سفيد، پيازي و آبي پر‌نور با نقوش حيوانات در اواسط و حاشيه اي حداكثر به پهنا 20 سانتي متر در طرفين دارا هستند.


شناخت با نوع هاي متفاوت گليم
گليمچه:نوع ديگري از گليم هاي ايراني ميباشد كه در بيجار و روستاهاي فضا سنندج با استعمال از شيوة بافت و مواد اولية ديگر اشكال گليم تهيه مي خواهد شد.


تفاوت آن با گليم هاي معمولي كوچك بودن آن ميباشد و نقوش آن نيز متنوع خيس از گليم ميباشد در صورتيكه گليم هاي كردستان اكثراً داراي اشكال معمولي و نقوش آن بيشتر به طور خطوط افقي ميباشد در حالي كه گليمچه هاي كردستان غالباً داراي نقوش متنوع مي‌باشند.


در روستاهايي از نصيب هاي ساري نوعي گليمچه با تار پنبه اي و پود پشمي در بعدها 70 × 110 سانتي متر بافته مي گردد در سال هاي اخير متقاضيان زيادي داراست ( گليمچة متكازين ).


زيلو:در اكثر زمان ها بخشها روستايي با نخ پنبه اي بافته مي گردد و بيشتر بعنوان زيرانداز تابستاني آيتم به كارگيري قرار مي گيرد.


در بيشتر نقاط، زيلو با دستگاه هاي بافندگي بافته مي گردد، ولي در بخشها روستايي شهرهاي طهران ، ساوه، كاشان و يزد به شيوة بافت گليم بافته مي گردد.ظاهري زمخت داراست و از نگاه تنوع رنگ و نقش قابل مقايسه با ديگر گونه هاي گليم نيست.


زياد ترين مادة اولية زيلو بافي را نخ پنبه اي تابيده گرديده تشكيل مي دهد و معمولاً 6 تا 8 نخ يك لا در كنار يكديگر قرار مي گيرند و تابيده مي شوند و به مصرف پود مي رسند.


برچسب: قاليشويي در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۴۲:۳۱ توسط:حامد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :