مرجع مقالات تخصصي قالي و قاليچه مرجع مقالات تخصصي قالي و قاليچه .

مرجع مقالات تخصصي قالي و قاليچه

روشهاي غبارگيري فرش

روشهاي غبارگيري فرش به دو شكل دستي و ماشيني شكل ميگيرد. قاليشويي در مشهد نحوه غبار گيري فرش دستيفرشهاي نوبافتآغاز فرش را روي كانال توري فلزي پهن مي‌نمايند و با چوب به پشت فرش ضربه مي‌زنند.
فرشهاي ديريندر‌اين مورد ها غبارگيري دستي ممنوع ميباشد و عمليات غبارگيري به وسيله برس هاي قابل انعطاف و كشيدن جاروبرقي شكل ميگيرد.
نحوه غبارگيري فرش ماشينيدستگاه هاي ديرينآغاز پرز فرش به وسيله برس هاي منحصر به فرد باطن دستگاه قاليشويي كتف ميگردد آن‌گاه محورهاي استوانه‌اي ضرباتي مكرر به پشت فرش ميدهند.
 دستگاه هاي تازهمشابه سازي ماشين هاي لباسشويي والا هستند كه غبار فرش را با جنبش هاي دوراني بيرون مي‌نمايند.
 
چه هنگامي نياز به غبارگيري فرش داريم؟ 
شايسته ترين تايم جهت غبارگيري فرش پيش از تر شدن آن ميباشد.در واقع جاروهاي دستي شايسته ترين راه‌حل براي از در ميان بردن گرد و غبار ميباشند.در صورتي قصد به كارگيري از جاروبرقي را داريد از جاروهايي كه تكان دوراني دارا هستند به كار گيري نكنيد چون با كنده شدن كرك هاي فرش جراحت متعددي به آن مي‌رساند.همينطور از گردش جاروبرقي در حوالي محل ريشه‌ها دوري كنيد زيرا ممكن ميباشد كه ريشه ها به باطن دستگاه كشيده شوند.براي غبارگيري فرش در خانه هر يك‌سري هفته يكبار پشت فرش را نيز جارو نماييد تا گرد و خاكي كه در پشت فرش انبار شد‌ه‌است زدوده شود.هيچوقت جهت غبارگيري فرش آنان را از پنجره و بالكن معلق نكنيد؛ چون اين عمل سبب ساز شل و ول شدن تدريجي گره ها و كنده شدن آن‌ها از جسم فرش مي‌گردد. خلال اين رنگ فرش هاي دستباف درصورتي كه در معرض اشعه آفتاب قرار بگيرند دستخوش تغيير‌و تحول مي شوند.
 
غبارگيري فرش پيش از شستشو 
عمليات غبارگيري فرش قبل از شستشوي آن الزامي ميباشد چون ذرات خاك و گرد و غباري كه در لابه‌لاي پرز فرش نفوذ كرده‌اند در شرايطي كه غبارگيري نشوند در هنگام شستشو با آب مخلوط مي گردند و باعث تشكيل لايه اي مشابه به گل در انتهاي پرز فرش مي شوند كه‌اين خويش مقدمات پوسيدگي فرش را آماده مي‌نمايد كه حتي ممكن ميباشد با ضربه هاي ناشي از حمل و نقل فرش مبتلا پاره‌گي خواهد شد.
 
روشهاي غبارگيري فرش در كارگاه قاليشويي 
امروز قاليشويي هاي مكانيزه مانند قاليشويي امروزي از ابزارها و ماشين آلات منحصربه‌فرد جهت غبارگيري فرش منفعت ميبرند:
غبارگيري با واپسين سياق:يك دستگاه گردونه بلندمرتبه ميباشد كه متشكل ميباشد از يك استوانه توري صورت كارايي اين دستگاه مشابه به ماشين هاي لباسشويي ميباشد به اين شكل كه گردونه درون دستگاه به جنبش در مي‌آيد و با سرعت بدور خويش ميچرخد و فرش ها بر تاثير نيروي فرار و گريز از راس گرد و خاك خويش را بيرون مي نمايند.
غبار گيري با دستگاه مكنده:فرشهاي كهنه بعد از جارو شدن به وسيله اين دستگاه هاي مكنده غبارروبي مي شوند.شدت مكش اين نوع دستگاه ها برحسب نوع و كهنه بودن و ضخامت فرش قابل تهيه ميباشد.
غبارگير بوسيله ماشين هاي مكانيكي ضربه زن:اين دستگاه مجهز به دو مبنا استوانه‌اي ميباشد كه به هرمورد تسمه هايي از كالا پلاستيك يا اين كه برزنت متصل شد‌ه‌است اين محورها با گردش سريع تسمه ها را به طور مداوم به پشت و روي فرش مي كوبند‌.بدين ترتيب هم مجموع فرش وارد مراحل غبارگيري مي شود و هم آلودگي‌ها از طرف ديگر بيرون مي‌گردد.اين شغل با آلرژي فراوان به خصوص راجع به فرشهاي رفو گرديده و ديرين بوسيله كاربلد هاي قاليشويي ايفا مي گيرد.


برچسب: قاليشويي در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۴۷:۴۰ توسط:حامد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :